Integraal Kind Centrum
In het IKC werken onderwijs en opvang samen en bieden we aan kinderen van 0 t/m 13 jaar een nieuwe plek om te leren, spelen en te ontwikkelen.
Opvang
Dagopvang 0-3 jaar
Wij bieden kinderopvang die aansluit bij de wensen van ouders. Of het nu gaat om een vast dagdeel of flexibele opvang, wij zorgen altijd voor een passende overeenkomst.
Onze huiskamergroep voor kinderen van 0 tot 3 jaar is een warme en veilige plek waar de allerkleinsten zich spelenderwijs kunnen ontwikkelen. Hier hebben de kinderen alle ruimte om te ontdekken, te spelen en te genieten – zowel binnen als buiten.
In onze groene omgeving ligt de nadruk op rust, natuurbeleving en plezier. De kinderen krijgen dagelijks de kans om naar buiten te gaan, waar ze in contact komen met de natuur. Denk aan:
- het voelen en ontdekken van zand, water en gras;
- spelen tussen bomen en struiken;
- samen kleine diertjes of blaadjes bekijken;
- liedjes zingen en boekjes lezen in de buitenlucht.
- buiten slapen in onze buiten bedjes.
Naast de natuurbeleving bieden we gevarieerde activiteiten die passen bij de leeftijd van 0 tot 3 jaar. Zo werken we met spelmateriaal dat de zintuigen prikkelt, stimuleren we de motorische ontwikkeling met kruip- en klauteractiviteiten, en is er veel aandacht voor taal door middel van liedjes, versjes en voorlezen. Ook muziek, bewegen op ritme en creatieve activiteiten zoals verven of kleien maken deel uit van het dagelijks aanbod.
Door de combinatie van groene opvang en leeftijdsgerichte activiteiten creëren we een omgeving waar kinderen zich veilig voelen, hun eigen tempo kunnen volgen en volop ruimte krijgen om zich te ontwikkelen.
Peuterspeelgroep 3+
Uw peuter op avontuur, onze 3+ groep
We hebben een peuterspeelgroep voor kinderen vanaf 3 jaar. Deze groep biedt een unieke mogelijkheid om peuters extra uitdaging te geven en hen spelenderwijs voor te bereiden op de basisschool. Binnen deze groep richten we ons op het stimuleren van zelfstandigheid, sociale vaardigheden en samen spelen. Door middel van verdiepende activiteiten binnen een thema maken peuters kennis met taal, rekenen en creatieve werkvormen. Muziek, dans, bewegen en knutselactiviteiten zorgen daarbij voor extra plezier en creatieve ontwikkeling.
In onze groene omgeving krijgen peuters dagelijks de kans om naar buiten te gaan en te ontdekken. Ze kunnen spelen in de natuur, takken en bladeren verzamelen, diertjes observeren of samenspelen in de zandbak. Door het buiten zijn leren kinderen niet alleen respect te hebben voor de natuur, maar ervaren ze ook avontuur, plezier en verwondering. Dit draagt bij aan hun zelfvertrouwen en hun sociale ontwikkeling.
Onze ruimtes zijn zo ingericht dat de peuters regelmatig contact hebben met de jongste kinderen uit het onderwijs. Zij ontmoeten elkaar dagelijks, zowel binnen als buiten, waardoor de overgang naar de basisschool natuurlijk en vertrouwd verloopt.
Ook kinderen met een VVE-indicatie zijn van harte welkom in deze groep. We bieden hen extra ondersteuning, bijvoorbeeld op het gebied van taalontwikkeling, en zorgen altijd voor een passend aanbod dat aansluit bij de behoefte van het individuele kind. Onze pedagogische coach speelt hierin een ondersteunende en begeleidende rol.
De peuterspeelgroep is dagelijks geopend en er is de mogelijkheid om flexibele tijden af te nemen. Zo sluiten we optimaal aan bij de wensen van ouders én de ontwikkeling van het kind.
Voorschoolse en buitenschoolse opvang
Wij bieden ook voorschoolse en naschoolse opvang die aansluit bij de wensen van ouders. De voorschoolse opvang is geopend op maandag, dinsdag en donderdag. Op deze dagen kunnen kinderen de dag rustig beginnen in een vertrouwde en gezellige omgeving.
De naschoolse opvang is eveneens op maandag, dinsdag en donderdag geopend. Hier staat ontspanning en plezier centraal: kinderen kunnen spelen, samen activiteiten ondernemen of juist even tot rust komen na een schooldag.
In onze groene omgeving krijgen kinderen de kans om buiten te spelen, te ontdekken en samen plezier te maken. Ze kunnen rennen, klimmen en spelen in de natuur, maar ook meedoen aan creatieve of sportieve activiteiten. Buiten zijn zorgt voor ontspanning en beweging, en draagt bij aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden en respect voor de natuur.
Heeft u interesse in opvang op woensdag of vrijdag? Dan kijken we graag samen naar de mogelijkheden. Neemt u gerust contact met ons op, zodat we samen tot een passende oplossing kunnen komen.
Onderwijs
Ons onderwijs is ingedeeld in 3 units:
- Onderbouw (1-2-3)
- Middenbouw (4-5-6)
- Bovenbouw (7-8)
Leerkrachten en leerkrachtondersteuners werken in deze units in een gedifferentieerd team intensief samen en delen de verantwoordelijkheid. Omdat wij in units werken, ervaren we ruimte om goed in te spelen op verschillen tussen leerlingen. Daarnaast leren leerlingen van en met elkaar, ervaren een hoge mate van eigenaarschap en betrokkenheid bij hun eigen leerproces. Een betrokken kind is meer gemotiveerd om te leren, neemt actief deel aan de les en is meer geneigd om informatie te behouden en te gebruiken.
Behalve de lokalen voor instructie en werken, maken wij ook gebruik van een leerplein: een centrale ruimte waar leerlingen zelfstandig of in groepjes aan opdrachten kunnen werken. Hier gelden duidelijke regels voor iedereen, zodat er rustig gewerkt kan worden, terwijl de leerkracht in het lokaal instructie geeft.
Onze intern begeleider Chantal Vermeer ondersteunt de leerkrachten in het maken van plannen om (zorg-)leerlingen passend te begeleiden. Zij kan op haar beurt hulp vragen aan specialisten van verschillende instanties. De algehele coördinatie en eindverantwoordelijkheid ligt bij de directeur.
Een goede plek om te groeien
In het IKC is het onze verantwoordelijkheid om elk kind een goede plek te bieden. We werken met een heldere zorgstructuur om te zorgen dat kinderen zich optimaal en zonder onderbrekingen ontwikkelen.
Door samenwerking van pedagogisch medewerkers, leerkrachten, ouders en kinderen wordt er tijdig gesignaleerd of ons aanbod nog aansluit bij de behoeften van het kind.
Niet voor iedereen werkt dezelfde aanpak. Zo heeft het ene kind behoefte aan een rustige werkplek, terwijl het andere kind ondersteuning nodig heeft bij het leren samenwerken. Ook wordt er binnen het onderwijs gekeken of de lesstof passend is voor het kind en waar dat nodig is, worden aanpassingen gemaakt.
We begeleiden zo iedereen op passende wijze om te kunnen groeien. De intern begeleider is degene die de zorg coördineert. In het schoolondersteuningsprofiel staat vastgelegd welke ondersteuning wij aan de kinderen vanaf 4 jaar kunnen bieden.
Leader in me
De maatschappij vraagt van onze kinderen onder meer dat ze eigen verantwoordelijkheid nemen, probleemoplossend kunnen denken en goed kunnen samenwerken.
Wij leren de kinderen dit door gebruik te maken van ‘The Leader in Me’. Deze werkwijze spreekt kinderen aan op hun talenten en creëert (meer) betrokkenheid, zodat kinderen het beste uit zichzelf leren halen. Door hier van jongs af aan bewust aandacht aan te besteden, hierin dezelfde taal te spreken en vooral veel mee te laten oefenen, worden kinderen zelfbewuster en staan steviger in hun schoenen. Kinderen leren om zelfsturend te zijn, medeverantwoordelijk te zijn voor hun leerproces en effectief samen te werken.
Schooltaken
Een van de manieren waarop we invulling geven aan zelfsturing en het nemen van de regie is door de kinderen ruimte te geven om (mede)verantwoordelijk te zijn voor schooltaken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het opnemen van de telefoon als er niemand op kantoor is, de post wekelijks uit de brievenbus halen of bijvoorbeeld de schoolbieb netjes ordenen.
Hiervoor houden we met regelmaat sollicitatierondes, waarbij de kinderen naar eigen interesse (met hulp) een brief mogen schrijven om aan te geven waarom dit bij ze past. Hierop volgt voor iedere geïnteresseerde een sollicitatiegesprek en wellicht wordt het kind vervolgens gefeliciteerd met een mooie functie!
Daarnaast hebben alle kinderen groepstaken om met elkaar te zorgen voor een fijn IKC voor iedereen.
Leerlingenraad
Ons IKC heeft ook een leerlingenraad. Deze bestaat uit een vertegenwoordiging van democratisch gekozen kinderen uit groep 5, 6, 7 en 8. Zij vergaderen (onder begeleiding) elke 6 weken.
Wij vinden het belangrijk om de kinderen deze rol te geven en zo te leren hoe je je verantwoordelijkheid kunt nemen, laten ondervinden wat realistisch en haalbaar is en om duidelijk te maken dat kinderen een eigen stem mogen hebben binnen de school. Iedereen telt mee!